بازیافت گرمای اتلافی دیتاسنتر جدید مایکروسافت برای گرم کردن خانه‌ها

شرکت انرژی فنلاندی «Fortum» اعلام کرده که از گرمای اتلافی دیتاسنتر جدید مایکروسافت برای گرم کردن خانه‌ها و کسب‌وکارها در اطراف پایتخت این کشور، هلسینکی استفاده خواهد کرد که این کار منجر به کاهش آلودگی هم می‌شود.
مایکروسافت همزمان با این شرکت فنلاندی از برنامه‌هایش برای ساخت دیتاسنتر جدید در این کشور خبر داد که قدرت آن را انرژی تجدیدپذیر تامین خواهد کرد. محل این دیتاسنتر به گونه‌ای انتخاب شده که گرمای تولیدی از سیستم خنک‌کننده سرورهای کامپیوتر را بتوان بازیافت کرد.

بد نیست بدانید گرمایش منطقه‌ای بطور گسترده در فنلاند استفاده می‌شود. برای مثال در برخی مناطق آب گرم از طریق لوله‌های عایق شده زیرزمینی به خانه‌ها پمپ می‌شود و البته در بعضی مناطق، شهروندان به سوخت‌های فسیلی وابسته‌اند.
حرارت اتلافی دیتاسنترهای مایکروسافت برای گرمایش خانه‌ها
شرکت Fortum یک سیستم از لوله‌های زیرزمینی به طول 900 کیلومتر را مدیریت می‌کند که به 250 هزار نفر در منطقه شهری هلسینکی سرویس می‌دهد. به گفته Fotrum و مایکروسافت، پس از تکمیل، دیتاسنتر جدید 40 درصد منابع حرارتی آن را تشکیل خواهد داد.
به گفته Fortum، میزان سرمایه‌گذاری برای دریافت گرما از دیتاسنتر مایکروسافت برابر 200 میلیون یورو (221 میلیون دلار) تخمین زده شده و انتظار می‌رود با این کار، سالانه 400 هزار تن از انتشار دی‌اکسید کربن کاسته شود. مایکروسافت اطلاعاتی درباره میزان سرمایه‌گذاری‌اش در دیتاسنتر منتشر نکرده است.
با وجود این موضوع، تخمین زده می‌شود که در ابتدا این دیتاسنتر به سالانه 400 تا 500 گیگاوات ساعت انرژی تجدیدپذیر نیاز داشته باشد که قابل مقایسه با سایر صنایع محلی مانند کارخانه‌های کاغذ است.

مایکروسافت می‌خواهد برق موردنیازش را از طریق یک یا چند قرارداد بلندمدت تهیه کند، البته تا به امروز تامین‌کننده‌ای را برای دیتاسنترهایش انتخاب نکرده است.
با توجه به گرمایش جهانی و البته مشکلات به وجود آمده برای تامین انرژی به دلیل جنگ میان روسیه و اوکراین، انتظار می‌رود در آینده با راهکارهای مشابه و حتی سرمایه‌گذاری شرکت‌ها روی روش‌های نوین برای استفاده از انرژی‌های اتلافی، روبه‌رو شویم.

دایاسرور، تخصصی ترین مرکز فروش و پشتیبانی محصولات HPE و EMC

Untitled