تفاوت اصلی آن ها کاملا از اسمشان مشخص است. سوئیچ های مدیریتی آزادی و امکان شخصی سازی را به شما می دهد. به طوری که میتوانید تمام پورت ها را به صورت مستقل و جدا گانه مدیریت و کنترل کنید. در حالی که سوئیچ های غیر مدیریتی سریع تر و آسان تر کار میکند و تمام کانفیگ های اولیه از پیش انجام شده اند.
به طور کلی، سوئیچ های مدیریتی همان سوئیچ های غیر مدیریتی هستند که در لایه 3 امکانات بیشتری را در شبکه های بزرگ با امکان تنظیم کانفیگ های جداگانه کنترل بیشتری را به شما میدهند؛ اما سرعت و سوئیچ های غیر مدیریتی را ندارند.

ویژگی‌های سوئیچ‌های مدیریتی

از ویژگی‌های مهم این نوع سوئیچ‌ها می‌توان به اولویت‌دهی به ترافیک شبکه اشاره کرد. این امر موجب افزایش کارایی شبکه خواهد شد. همچنین VLAN قابلیت هایی به کاربر میدهد که با استفاده از آن میتوان دستگاه های متصل به شبکه را گروه بندی کرد.
بنابراین شما این امکان را دارید که ترافیک هر وسیله را محدود و یا کنترل کنید. این قابلیت باعث میشود حتی در دستگاه هایی که ترافیک آن ها به صورت فیزیکی انتقال می یابد؛ ترافیک غیر ضروری را کاهش دهید.
وجود Redundancy باعث می‌شود که در زمان که کابلی در شبکه دچار اختلال و یا قطعی شود، یک مسیر جایگزینی برای داده و ترافیک آن در نظر گرفته می‌شود تا از بروز قطعی در شبکه جلوگیری شود. Redundancy با استفاده از پروتکل STP این کار حیاتی و مهم را انجام می‌دهد.
به این صورت که مسیر جدید را در شبکه ایجاد می‌کند اما در عین حال از ایجاد لوپ جلوگیری می‌کند. برای این‌که لوپ در شبکه ایجاد نشود، این الگوریتم چند مسیر فعال را در بین سوئیچ‌ها ایجاد کرده اما تنها یک مسیر قابل استفاده خواهد بود.
ویژگی مانیتورینگ پورت در سوئیچ‌های Managed switch باعث می‌شود تشخیص خطا و مشکل در شبکه با سهولت انجام گیرد.
به این صورت که ترافیک شبکه مورد نظر کپی و به یک پورت در همان سوئیچ ارسال می‌کند تا تحلیل‌های مورد نیاز بر روی آن انجام گیرد، تا خطا تشخیص داده شود. این ویژگی باعث می‌شود بدون نیاز به این‌که شبکه از دسترس خارج شود، آن را عیب‌یابی کنید.

مزایای سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی

سوئیچ های غیر مدیریتی به شما کمک میکنند تا شما کنترل بهتری بر روی ترافیک عبوری در شبکه LAN داشته باشید و انتخاب ها و کنترل حرفه ای تری بر آن داشته باشید. این نوع سوئیچ ها تمامی مشخصات و قابلیت های Unmanaged Switches را دارا میباشند و علاوه بر آن توانایی تنظیم کردن ،مدیریت کردن و مانیتور کردن را نیز دارا میباشد.
پس این قابلیت ها به شما کمک میکند تا کنترل خیلی بیشتر و وسیعتر بر روی ترافیک عبوری دادها در شبکه تان داشته باشید.
اما شما نمی توانید Unmanaged switches را تنظیم کنید،در واقع آنها نمی‌توانند از هیچ کدام از پنل های مدیریتی پشتیبانی کنند و شما هیچ کنترلی بر روی داده ها در شبکه نخواهید داشت.
لازم به ذکر است اگر شما در شبکه محلی خودتان هیچ نرم افزار پیشرفته ای ندارید و یا هیچ احتیاجی به کنترل داده های عبوری ندارید ، Unmanaged switches با قیمت پایین تر و راحت بودن کار با آنها گزینه میتوانند گزینه خوبی باشند.

اما سوئیچ های مدیریتی دارای چندین مزیت کاملا کاربردی و خوب هستند،آنها می توانند از پروتکل های مثل SNMP(Simple Network Management Protocol ) برای مانیتور کردن تجهیزات داخل شبکه استفاده کنند، همچنین این پروتکل میتونه به تبادل تغییرات در شبکه کمک کنه.
در واقع با گزارش‌هایی که با استفاده از این پروتکل به دست میاد قابلیت بررسی وضعیت و آگاه شدن از سالم بودن تجهیزات فعال در شبکه برای شما وجود دارد.
مهندسین و مدیران شبکه می‌توانند با استفاده از پروتکل SNMP از یک مکان خارج از شبکه مانیتور و بررسی کنند وبا تشخیص هرگونه اشکال به درست کردن آن اقدام کنند،بدون نیاز به بررسی فیزیکی از سوییچ ها و دیگر تجهیزات داخل شبکه.
آنها قادر هستند لوپ های ایجاد شده در شبکه را از بین ببرند و یا با بالا بردن سطح امنیت شبکه به بهبود عملکرد آن کمک شایانی کنند و همچنین قادر به پشتیبانی از VLANING در شرایط مورد نیاز هستند.

چرا سوئیچ سیسکو محبوبترین نوع است :

سوئیچ های سیسکو دارای مزیت و ویژگی هایی هستند که در برند‌های دیگر کمتر دیده می‌شود. این مسئله موجب شده است که سوئیچ های سیسکو جزو پرکاربردترین و پر استفاده‌ترین سوئیچ‌های موجود در بازار شوند. پایداری سوئیچ‌های شرکت سیسکو بسیار خوب است و امکانات منحصر به فردی را برای مدیریت شبکه در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از سوی دیگر امنیت سوئیچ‌های شرکت سیسکو بسیار زیاد می‌باشد.
شرکت سیسکو در سوئیچ‌های خود برای مدیریت و پیاده سازی اصولی شبکه، شبکه را به سه لایه (Access ،Distribution و Core) تقسیم می‌کند. در انتها بهتر است ذکر کنیم تنوع سوئیچ‌های این شرکت بسیار زیاد است به همین دلیل نیازهای تمامی شرکت‌های کوچک و بزرگ را برطرف می‌کند.

دایاسرور، تخصصی ترین مرکز فروش و پشتیبانی محصولات HPE و EMC

Untitled