اولین تلاش های IBM برای درک احساسات توسط روبات ها به ثمر نشست. با “فلفل”، اولین روباتی که احساسات انسانی را درک میکند آشنا شوید!
سازندگان: ساخت نهایی این روبات حاصل تلاش های دپارتمان های مختلف شرکت IBM در نمایندگی ژاپن این شرکت است. این شرکت مدتهاست بر روی نمونه های اولیه این روبات کار میکند و به نظر میرسد نتایج اولین آزمایش های صورت گرفته از فلفل (Pepper) بسیار مسرت بخش هستند. اولین تست ها در مسابقات DARPA Challenge صورت گرفتند تا آنالیز ها کاملا مستقیم و عملی باشند و امکان خطا های احتمالی پس از پایان تست ها به کمترین حد خود برسند.

هدف:

هدف از ساخت فلفل توسعه علوم هوش مصنوعی و ساختن روباتی که هوشمند تر و بهتر از آنچه هم اکنون در بازار است نبوده و نیست. هدف اصلی شرکت آی بی ام از ساخت این روبات ها در اصل از میان برداشتن یک چالش اساسی در تولید روبات بوده است و آن مسئله درک احساسات است که تا کنون صنعت هوش مصنوعی نتوانسته در راستایش قدم های زیادی بردارد. هر چقدر هم که یک روبات هوشمند باشد این که نتواند احساسات انسانی را درک کند یک مشکل عمده برایش محسوب می شود. این مشکل تا حدی بزرگ است که منتقدان سنگ دلی و بی احساسی روبات ها را علت اصلی انسان ها برای خود داری از ساخت آنها میدانند زیرا معتقدند این سنگدلی به زودی سبب خواهد شد تا روبات ها خود به از بین بردن نسل انسان ها در آینده روی بیاورند. 

توانایی ها:

تست های صورت گرفته با نصب مانیتور هایی بر روی سینه روبات ها صورت گرفت که نشان میداد روبات در حال حاضر چه حسی دارد. خبرنگاری از یکی از روبات ها میپرسه اسمت چیه؟ اون جواب میده: “فلفل”. خبرنگار میگه: جدا؟ فلفل با کنجکاوی جواب میده: بله. آیا اسم من براتون خاص به نظر میاد؟ و سپس با لبخند ادامه میده: حتما تازه به آمریکا اومدید، اسم من یک اسم ساده انگلیسی هست.
ساختار اصلی فلفل تنها برای انجام تست ها ساخته شده و در صورت انجام موفقیت آمیز تست های نهایی پلت فرم درک احساسات در این روبات برای بهبود کاربری سایر گجت ها و روبات ها به ساختار آنها اضافه خواهد شد.