سرور ها ابر رایانه هایی هستند که وظیفه سرویس دهی به سرویس گیرنده ها (کلاینت ها ) را بر عهده دارند.

حتی کامپیوتر های خانگی نیز می توانند با نصب نرم افزار های مخصوص تبدیل به سرویس دهنده در بستر شبکه شوند، اما در مقیاس ضعیف تر .
برای مثال دستکتاپ ها نمی توانند بیش از یک CPU داشته باشند. سرور ها به صورت 24 ساعت در شبانه روز روشن می باشند و همچنین قابلیت افزونگی یا Redundant را دارا می باشند.

اجزای تشکیل دهنده یک سرور :

  1.  Main Board
  2. CPU + Heatsink
  3.  RAM
  4.  Hard Drive
  5.  Media Bey
  6.  Riser
  7.  Smart Array Raid Controller
  8.  Battery
  9.  NIC
  10. HBA
  11.  Power
  12.  Fan cage

بنابراین سخت افزار به کار رفته در سرور ها با سخت افزار به کار رفته با دسکتاپ ها متفاوت می باشد و این تفاوت به علت ماهیت استفاده و کاربرد هر یک از آن ها می باشد.

Main Board :

مانند کیس کامپیوتر یا هر وسیله پردازشی دیگری، سرور نیز دارای یک برد اصلی می باشد که تجهیزات پردازشی روی آن قرار می گیرد. تمامی تجهیزات پردازشی شامل CPU و RAM و کارت شبکه و … همگی بر روی برد اصلی متصل و نصب می شوند.

اجزاء تشکیل دهنده سرور - مادر برد

CPU :

یکی از مهمترین و اصلی ترین مولفه های هر دستگاه سرور، پردازنده یا CPU آن می باشد. پردازنده ای که برای سرور انتخاب می شود باید از نظر تعداد هسته، میزان کش و نرخ انتقال ، مرتبط با میزان فعالیت ما باشد. همچنین مابین RAM و هارد و CPU از نظر کارکرد تعامل هم سطح وجود داشت باشد
پردازنده هایی که برای سرور ها استفاده می شوند توسط دو شرکت Intel و AMD تولید می شوند که در مقالات قبلی به بررسی پردازنده های شرکت Intel و AMD پرداختیم.

اجزاء تشکیل دهنده سرور - cpu

Heat sink :

وظیفه کلی heat sink خارج کردن گرمای دستگاهی است که روی آن قرا گرفته است. شکل ظاهری heat sink به گونه ای است که هوا از طریق شیار های آن عبور کرده و باعث کمتر شدن دمای CPU می شودهنگامی که Heat sink روی CPU قرار می گیرد یک مایع خمیر سیلیکون مابین CPU و Heat sink قرار می گیرد. این مایع به انتقال سریعتر گرما به Heat sink کمک می کند.

اجزاء تشکیل دهنده سرور - heatsink

RAM :

RAM خلاصه ای از واژه¬ Random Access Memory (حافظه با دسترسی تصادفی) می ¬باشد. در واقع Ram را می توان حافظه اصلی و موقت سرور یا کامپیوتر نام برد.
رم های سرور نسبت به رم های دستکاپ ها از تکنولوژی ECC پشتیبانی می کند.( تکنولوژی ECC برای تشخیص خطا مورد استفاده قرار می گیرد.)

اجزاء تشکیل دهنده سرور - ram

انواع رم هایی که در سرور استفاده میشود:

1. UDIMM: رم های UnBuffered برق کمی مصرف می‌کنند در نتیجه پاور کمی لازم دارند و ظرفیت کمی هم دارند.
2. RDIMM: رم های Registered قطعه‌ای به نام رجیستر دارند که وظیفه دریافت سیگنال های کنترلی و آدرس دهی و کلاک را دارد. پس به جای رجیستر کردن، مستقیم روی DRAM می‌نویسد.
3. LRDIMM: رم های Load Reduced رجیستر ندارند و به جای آن از بافر استفاده می‌کنند. دیتا قبل از DRAM در بافر قرار می‌گیرد و از آنجا روی DRAM نوشته می‌شود. علاوه بر سیگنال‌هایی که RDIMM دارد، Data Line هم ذخیره می‌کند. هدف از طراحی LRDIMM، افزایش سرعت و ظرفیت است.
4. NVDIMM: حافظه دائمی و پایداری است که به منظور دستیابی به پایداری ذخیره‌سازی هاردها در رم‌ها طراحی شده و داده ها در رم با سرعت و به مدت بیشتری روی DRAM ذخیره می‌شوند.

Hard Drive:

هارد ها وسیله ای برای ذخیره سازی دائمی داده ها هستند. هارد های سرور از نظر ظاهری مانند هارد های معمولی هستند با چندی تفاوت؛ که در مقاله “تفاوت هارد های سرور و هارد های معمولی” می توانید تفاوت های آنها را مطالعه کنید.
سه نوع هارد از نظر تکنولوژی ساخت در سرور ها مورد استفاده قرار میگیرد:
1) HDD : دارای دیسک گردان هستند و داده ها توسط یک هد روی این دیسک ها ذخیره یا خوانده می شوند.
2) SSD : این دسته از هارد ها دیسک گردان ندارند و تکنولوژی آنها مانند حافظه فلش می باشد که دارای سرعت بالاتری نسبت به HDD ها می باشد.
3) NVMe : این دسته از هارد ها مانند تکنولوژی SSD هستند با این تفاوت که روی پورت PCIe قرار میگیرند. این دسته از هارد ها دارای بالاترین سرعت و گرانترین قیمت هستند.

اجزاء تشکیل دهنده سرور - hard drive
Media Bay :

در سرورهای HP، محفظه ای به نام Media Bay قرار دارد که با نصب آن می توانید به DVD-RW و پورت های VGA و USB نیز دسترسی داشته باشید.همچنین در برخی از مدل ها دو عددهارد SFF هم در این قسمت جای میگیرد.

اجزاء تشکیل دهنده سرور - media bey

 Riser :

کارت رایزرها جزیی از قطعات سرور می باشند. اگرمادربرد سرور شما دارای اسلات کمتری است شما میتوانید از طریق رایزر کارت یا کارت PCI Express با قرار دادن این کارت روی مادربورد میتوانید اسلات آن را افزایش دهید.
اسلات‌های کارت گرافیک PCI Express مستقیم به مادربورد وصل می‌شوند و کارت گرافیک روی آن‌ها سوار می‌شود. این اسلات‌ها دارای انواع مختلفی هستند که با X۱، X۴، X۸ و X۱۶ نشان داده می‌شوند. این نوع نمایش تعداد درگاه یا به بیانی بهتر تعداد مسیر این اسلات‌ها را مشخص می‌کند. یک PCIe با ۱ مسیر دارای ابعاد کوچکی است اما با توجه به کوچک تر بودن این اسلات از PCI، از سرعت بیشتری برخوردار است.

اجزاء تشکیل دهنده سرور - rizer
Smart Array Raid Controller :

کلمه Raid برگرفته از redudndant array of independent disks است که برای مدیریت هارد درایو ها استفاده می شود. هراد درایو ها از Raid controller برای برقراری ارتباط با CPU و سیستم عامل استفاده می کند.

اجزاء تشکیل دهنده سرور - smart array
Battery:

در سرور هایی مانند سرور HPE در صورت قطع برق داده های روی حافظه cache از بین نمیرود و اطلاعات آن روی حافظه فلش ذخیره می شود. برق مورد نیاز برای انجام این عملیات توسط باتری سرور تامین میشود. همچنین این باتری وظیفه برق رسانی به رم های NDDIMM را نیز دارد.

اجزاء تشکیل دهنده سرور - battery

NIC :

از کارت شبکه برای برقراری ارتباط بین کامپیوتر و شبکه استفاده می شود. در واقع با کارت شبکه می توان دستگاه ها را به هم و به شبکه متصل نمود. اجزای مهم کارت شبکه : پردازنده ، memory ، EEPROM و BOS است. کارت شبکه ها بسته به نوع شبکه ای که قرار است در آن استفاده شوند؛ دارای سرعت ، پورت ، پهنای باند و انواع مختلفی هستند.

اجزاء تشکیل دهنده سرور -nic

 

HBA:

کارت HBA برگرفته از کلمه Host Bus Adaptor است که وظیفه اتصال فیزیکی مابین سرور و یک دستگاه ذخیره سازی یا شبکه را فراهم می کند. کارت HBA روی PCIe یک سرور قرار میگیرد و با پروتکل FC (Fiber channel) کار می کند و می تواند دارای یک پورت یا دو پورت باشد.

اجزاء تشکیل دهنده سرور -HBA

Power Supply:

منبع تغذیه که به اختصار به آن PSU یا Power supply Unit می گویند دستگاهی است که برق مورد نیاز برای اجزای کامپیوتر یا سرور را فراهم می کند. بیشتر سرور ها از دو یا چند پاور به منظور پشتیانی از افزونگی استفاده میکند. منظور از افزونگی این است که اگر یک پاور خراب شود ، پاور دوم برق سرور را تامین می کند و سرور بدون خاموش شدن به کار خود ادامه می دهد. همچنین پاور ها دارای خاصیت Hot plug نیز می باشند . با این خاصیت می توان پاور را بدون نیاز به خاموش کردن سرور به آن وصل یا از آن جدا نمود.
در مقایسه با دیگر قطعات سرور، پاور ها به علت نوسانات برق و کارکرد بالا ، عمر کمتری دارند.

اجزاء تشکیل دهنده سرور - battery

Fan cage :

کار اصلی فن ، انتقال هوا با سرعت بالا می باشد. در نتیجه باعث خنک شدن تجهیزات حرارت زا می شود می شود. برای مثال حداکثر تعداد 6 عدد فن بر روی سرور DL380G10 قرار میگیرد.

اجزاء تشکیل دهنده سرور -FAN

خرید سرور، ذخیره ساز، تجهیزات و مشاوره در زمینه زیرساخت های سخت افزاری اتاق سرور :

شرکت دایاسرور از سال 1383، فعالیت خود را با عرضه سرورها و تجهیزات قدرتمند HP آغاز نمود و در حال حاظر دارای یکی از کاملترین مجموعه تجهیزات سرور و ذخیره ساز HP و EMC و متعلقات آن می باشد.
شما میتوانید در صورت نیاز به خرید سرور و ذخیره ساز ، مشاوره رایگان ، طراحی و نصب و راه اندازی محصولات اورجینال HPE و EMC ، همچنین مشاوره و تامین بهترین زیرساخت های سخت افزاری (…,Rack، Server, Storage, Synergy, 3PAR, Switch ) برای اتاق سرور، با مشاوران ما در بخش فروش سرور (تلفن 88500466) متناسب با نیاز سازمان خود تماس حاصل فرمایید.