همان طور که می دانید باج افزار واناکرای (یا واناکریپت) طی چند روز گذشته در بیش از 150 کشور جهان شیوع پیدا کرده، بسیاری از کسب و کارها را از کار انداخته و فعالیت مراکز متعدد را مختل ساخته است.
مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای این بدافزار را در ایران نیز رصد کرده و راهکارهایی ارائه کرده است که در ادامه آنها را مرور خواهیم کرد.
نصب پچ امنیتیMS17-010 مایکروسافت که از طریق ابزار به روز رسانی ویندوز(Windows Update) قابل دسترسی است. برای دریافت بسته امنیتی مربوط به سیستم عامل ویندوز اکس پی یا ویندوز سرور 2003 می توانید از این لینک استفاده کنید.
در صورتی که به بسته امنیتی فوق دسترسی ندارید، می توانید سرویسSMB را در نسخه های مختلف ویندوز با استفاده از محیطpowershell غیر فعال نمایید.
در صورتی که به سرویسSMB نیاز مبرم دارید، می توانید صرفاً پورت های 445 و 139 مربوط به پروتکلSMB را روی فایروال ویندوز ببندید.
با توجه به فعالیت گسترده این باج افزار در کشورهای مختلف به خصوص ایران، به مدیران شبکه هشدار می دهد که حتماً به روز رسانی سیستم عامل ویندوز، تهیه کپی پشتیبان از فایل ها و اطلاعات مهم، به روز رسانی آنتی ویروس ها، و اطلاع رسانی به کاربران جهت اجرا نکردن فایل های پیوست ایمیل های ناشناس را در اولویت کارهای خود قرار دهند.
طبق آمار وزارت ارتباطات، تاکنون بیش از 2000 مورد ابتلا به باج افزار واناکرای در ایران گزارش شده است. بیشترین آلودگی متعلق به اپراتورهای ارتباطی، سلامت و پزشکی، و دانشگاهی در استان های تهران و اصفهان بوده است.