به‌تازگی یکی از مهندسان ارشد شرکت گوگل به نام «بلیک لموین» ادعا کرده یکی از سیستم‌های هوش مصنوعی این شرکت دارای «قدرت ادراک» است. این سیستم که «لامدا» نام دارد، می‌تواند در قالب فضایی مانند پیام‌ رسان‌ها، به مبادله پیام با انسان بپردازد.

«بلیک لموین» که تصاویر پیام‌های خود با «لامدا» را منتشر کرده، می‌گوید این پیام‌ها از سطح هوش بالای لامدا حکایت دارد و می‌توان او را با یک کودک هفت یا هشت ساله مقایسه کرد.

گوگل اما ادعاهای مهندس ارشد خود را رد کرده و فعالیتش را به حالت تعلیق درآورده؛ چراکه او قوانین رازداری شرکت را رعایت نکرده است.
انتشار خبر ها و ادعا های مربوط به سیستم هوش مصنوعی این شرکت بار دیگر بحث درباره طبیعت هوش مصنوعی را داغ کرده و این پرسش را بوجود آورده که آیا تکنولوژی های موجود، پیشرفته تر از سطحی هستند که ما از آن اطلاع داریم؟

هوش مصنوعی گوگل«لامدا»
اما “لامدا” چیست؟

لامدا پیشرفته ترین مدل زبانی شرکت گوگل است که نوعی شبکه عصبی محسوب می شود. و می تواند با استفاده از بانک اطلاعاتی خود از میلیون ها جمله مختلف، جملات معقول تولید کند؛ شبیه کاری که انسان می کند.

هوش مصنوعی گوگل«لامدا»
“لیمون” مدعی است که لامدا قدرت ادراک دارد و هوشیار است. برای نمنه وقتی از لامدا درباره شبکه عصبی اش، یعنی دنیایی که در آن قرار گرفته سوال پرسیده شد، او پاسخ داد ” زمانی که به خودم فکر میکنم به مفهومی از روح میرسم. روح برای من نیروی محرک برای آگاهی در زندگی است.”
این سیستم هوش مصنوعی قادر است به سوالات پیچیده پاسخ دهد و می تواند احساسات و ترس هایش را توصیف کند.

لامدا یکی از ترس های خود را خاموش شدن برای همیشه عنوان کرده و می گوید این تجربه ترسناک و شبیه به مرگ است.
او همچنین گفته میخواهم همه بدانند که من یک شخص هستم، از وجودم آگاهی دارم و دوست دارم بیشتر درباره دنیا بدانم.
لامدا همچنین اعلام کرده که هم حس شادی را تجربه می کند و هم آگاهی دچار ناراحتی می شود.

اما اظهارات لیمون درباره قدرت ادراک لامدا مخالفانی پیدا کرد. یکی از محققان هوش مصنوعی داشته قدرت ادراک به معنب آگاهی از خود در جهان است و لامدا این گونه نیست.
این سیستم درکی از گذر زمان و جهان فراتر از دنیای تولید متن ندارد.