Power یا منبع تغذیه وظیفه تامین برق مورد نیاز مادر‌بورد و اجزای مختلف سرور را برعهده دارد، پاور، برق شهری را دریافت و آن را به ولتاژ قابل استفاده برای مادربورد و تمام اجزای تشکیل دهنده سرور تبدیل می‌کند.

اما به دلیل ویژگی سرور که از آن به عنوان ۲۴*۷ یاد می‌کنند و سرور باید در ۷ روز هفته ۲۴ ساعت روشن و در حال سرویس دهی باشد، داشتن یک پاور برای سرور منطقی نیست و پیشنهاد می‌شود از یک پاور به عنوان پاور ریداندنت در سرور حتما استفاده نمایید.

پاور ریداندنت به این منظور استفاده می‌شود که اگر پاور اول در سرور معیوب و یا خراب شود پاور دوم وظیفه برق رسانی به سرور را به عهده می‌گیرد که در کارکرد سرور اختلالی ایجاد نشود.

در مقاله قبلی درباره ” پاور سرور دلایل خرابی آن ” توضیح دادیم؛ اما اگر بخواهیم چند مورد از علل خرابی پاور سرور با در این مقاله ذکر کنیم می‌توان گفت :

  • روشن شدن چراغ Service Required LED که در پنل جلو و پشت سرور قرار دارد.
  • روشن شدن چراغ Fault LED که شامل سه چراغ سبز و قرمز و نارنجی است، اگر چراغ سبز روشن باشد یعنی ولتاژ ورودی به سرور نرمال است، چراغ چشمک زن نارنجی نشان دهنده ایراد در ولتاژ خروجی پاور است و اگر چراغ قرمز روشن شود نشان دهنده ایراد در ولتاژ ورودی پاور است.
  • روشن نشدن سرور
  • پاور روشن می‌شود اما بعد از چند دقیقه خاموش می‌شود.

و … .

3 1

اما اگر پاور سرور شما خراب شد و نیاز به تعویض پاور خراب گرفتید؛ چگونه باید این کار را انجام دهید؟

پاورهایی که قابلیت هات پلاگ دارند این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که بدون خاموش کردن سرور بتوانید پاور معیوب را خارج و تعویض کنید و پاور دیگر همچنان کارش را ادامه می‌دهد.

چنانچه پاور سرور شما با مشکل مواجه شده است و نیاز به تعویض دارد و یا اگر قصد دارید پاور دوم تهیه کنید و آن را در سرور خود قرار دهید، با مشاهده این آموزش به راحتی می‌توانید پاور سرور خود را تعویض یا جایگزین کنید.

مراحل تعویض پاور خراب سرور به صورت زیر است:

  1. ابتدا برق پاور معیوب را قطع کرده
  2. پاور معیوب را خارج کرده
  3. پاور جایگزین را وارد کرده
  4. در انتها برق پاور را متصل کرده

پاور سرور خراب و نحوه تعویض آن

نکته :

لازم به ذکر است که پاور جایگرین باید درارای پارت نامبر یکسان با پارهای دیگر بر روی دستگاه باشد.

نکته:

یک نکتۀ اساسی را قبل از هر کاری به خاطر بسپارید. بعنوان مدیر بخش IT در یک مجموعه، همواره از تمامی داده های ذخیره شده بر روی سرور حتی در صورت داشتن سیستم RAID، پشتیبان تهیه نمایید. اگر این کار را انجام ندهید، احتمال پاک شدن داده های خود را در صورت خرابی پاور سرور خواهید داشت. زیرا در بسیاری از موارد، خرابی پاور سرور، موجب انتقال بیش از حد شدت جریان و ولتاژ خروجی آن گردیده و این فشار، به تمامی مدارات داخلی سرور از جمله دستگاه های ذخیره سازی نیز منتقل خواهد شد که می تواند براحتی موجب سوختن دستگاه های ذخیره سازی گردد. از اینرو همواره توصیه می شود که در کنار داشتن رسانه های ذخیره سازی و RAID برای سرور خود، از تهیۀ نسخه پشتیبان بر روی رسانه های ارزان قیمت نظیر تیپ استوریج اچ پی (HP Tape Storage) استفاده نمایید.

 

دایاسرور، تخصصی ترین مرکز فروش و پشتیبانی محصولات HPE و EMC

Untitled