تراشه‌های کامپیوترها، نرم‌افزارها، اینترنت، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، این‌ها همه ایده‌های پیشگامان آی‌تی بودند که به محصولاتی عالی تبدیل شدند. اگر نوآوری آنها نبود دنیای امروز بسیار متفاوت می‌بود.
روزی که استیو جابز درگذشت، انگار دنیای فناوری ایستاد. به نظر می‌رسید هیچ روزنامه‌ای نبود که این خبر را در صفحه اولش پوشش نداده باشد، و هیچ شبکه تلویزیونی‌ای هم نبود که گزارشی ویژه در این زمینه منتشر نکند. روز 5 اکتبر 2011، روزی که موسس اپل در سن 56سالگی از سرطان درگذشت، روشن بود که اپل چه جایگاهی در میان شرکت‌های فناوری اطلاعات دارد. حتما نباید طرفدار اپل باشید تا تصدیق کنید که جابز دنیا را با آی‌مک، آیپاد، آیفون و آیپد تغییر داد. جابز از خود و شرکتش اسطوره ساخت و میراث او روی زندگی نسل ما اثرگذار بود. اما او تنها یکی از پیشگامان آی‌تی بود؛ افرادی هم بودند که کمتر از جابز دستاورد نداشتند.
امثال جک کیلبی و رابرت نویس به اندازه جابز مشهور نشدند. آنها البته آن حس اسطوره‌ای جابز را هم نداشتند. اما دستاوردهای آنها برای دنیای فناوری حتی از جابز هم بیشتر بود. آنها بودند که با اختراع مدارهای مجتمع (آی‌سی) ما را به عصر کامپیوتر بردند. این دو نفر مستقل از هم کار می‌کردند و هر دو در اواخر دهه 1950 به این ایده رسیدند که ماژول‌های الکترونیکی را روی یک قطعه کوچک مدار قرار دهند. پیش‌تر از آن خازن‌ها، ترانزیستورها و مقاومت‌ها باید با دست روی مدار چیده می‌شدند.

پیشگامان ثروتمند

کیلبی و نویس کاری کردند که این اجزا روی قطعه‌ای کوچک قرار بگیرند. این اختراع آنها پایه صنعت ریزپردازنده را تشکیل داد. امروزه میلیاردها ترانزیستور روی یک ریزتراشه قرار می‌گیرند. اختراعات نویس بعدتر در صنعت آی‌تی بیشتر به چشم آمد. او به همراه گوردون مور شرکت اینتل را تاسیس کرد؛ شرکتی که باعث شد افراد دیگری بعدتر به ثروت و شهرت برسند. افرادی مانند استیو جابز و بیل گیتس. اما نویس حاضر نشد جایزه نوبل فیزیک را بگیرد و کیلبی آن را در سال 2000 دریافت کرد.
اما پیشگامان آی‌تی چگونه به این مرحله می‌رسند؟ استیو جابز در آن سخنرانی مشهورش در دانشگاه استنفورد، شش سال پیش از مرگش چنین گفت: «زمانتان محدود است. وقتتان را با زندگی کردن به جای دیگران هدر ندهید. اسیر دگم‌اندیشی نشوید؛ یعنی با نتایج تفکرات دیگران زندگی نکنید. اجازه ندهید سروصدای نظرات دیگران صدای درونی خودتان را نابود کند. مهم‌تر از همه این که شهامت پیروزی از قلب و شهود خود را داشته باشید. آنها خودشان پیشاپیش می‌دانند که دقیقا می‌خواهید چه بشوید. هر چیز دیگری در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد. گرسنه بمانید و مشتاق.»
این‌ها افرادی پرجرات هستند که با آنچه که به آن باور داشتند مرزها را جابجا کردند، آن هم بر خلاف حرف‌های دیگران. تعجبی ندارد که این همه شرکت‌ها و ایده‌ها از دانشگاه‌ها، پارکینگ‌ها (مانند هیولت پاکارد) و خانه‌ها (مانند اپل) شروع شده‌اند.
افرادی مانند تیم برنرز لی، پدر اینترنت یا لینوس توروالدز، موسس لینوکس نشان دادند که روحیه پیشگامی نه‌تنها در زمینه سخت‌افزار، که در برنامه‌ها و شبکه‌ها هم وجود دارد. این را می‌توان در مایکروسافت هم دید.
زنان کمی در سیاهه پیشگامان آی‌تی حضور دارند؛ البته به جز استثنایی بزرگ به نام ایدا لاولیس که اولین برنامه‌نویس تاریخ بود. مادر او پژوهشگر هندسه و نجوم بود، و لاولیس هم در زمینه علوم طبیعی تحصیل کرد و ریاضی‌دانی قهار هم بود. او برای چارلز بابیج کار می‌کرد که به عنوان پدر کامپیوتر شناخته می‌شود.
ایدا لاولیس در سال 1843 طرحی برای کامپیوتر مکانیکی بابیج ساخت که با آن می‌شد اعداد برنولی را محاسبه کرد. این طرح امروزه به عنوان اولین برنامه کامپیوتری تاریخ شناخته می‌شود. از برنامه لاولیس حدود صد سال طول کشید تا این که کنراد سوزه اولین کامپیوتر عملیاتی دنیا را بسازد. اولین زبان برنامه‌نویسی استاندارد دنیا در سال 1983 ساخته شد و آن را را برای قدردانی از لاولیس، ایدا(Ada)نام نهادند.
البته افراد پرشمار دیگری هم هستند که با بینش خود به آی‌تی کمک کرده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین آنها جوزف وایزمبام است که در سال 1966 نرم‌افزار پردازش زبان‌های طبیعی ELIZAرا نوشت. این زبان یک جلسه روان‌درمانی را شبیه‌سازی می‌کرد. او البته بعدها نظری منفی نسبت به آی‌تی پیدا کرد و در سال 2008 گفت: «هر دانشمندی باید از خود بپرسد کارهایش چه تبعاتی خواهد داشت. ما دنیایی مجازی ساخته‌ایم که در آن هیچ مدرک واقعی‌ای وجود ندارد!»

بخش تصویری

1697
Gottfried Leibniz
گوتفرید لایبنیتس ریاضی‌دان سیستم اعداد دودویی را توسعه بخشید. کامپیوترهای امروزه از این سیستم استفاده می‌کنند.

1843
Ada Lovelace
لاولیس ریاضی‌دان برنامه‌ای برای محاسبه اعداد برنولی به کمک ماشین نوشت. این به نوعی اولین برنامه کامپیوتری تاریخ بود.

1889
Herman Hollerith
هرمان هولریث آمریکایی ماشین حسابی مکانیکی مبتنی بر کارت‌های پانچ طراحی کرد. شرکت او در نهایت تبدیل به شرکت IBMشد.

1939
Hewlett/Packard
ویلیام هیولت و دیوید پاکارد شرکت HPرا در یک گاراژ بنا نهادند. این که اسم کدام اول بیاید و اسم کدام دوم با شیر یا خط مشخص شد!

1941
Konrad Zuse
اولین کامپیوتر عملیاتی و کاربردی دنیا Z3بود که کونراد سوزه آن را طراحی کرده بود. این کامپیوتر در جریان یک بمباران در سال 1943 نابود شد.

1945
John Von Neumann
کامپیوترهای امروزی مبتنی بر معماری‌ای هستند که ون نویمن طراحی کرده بود. طبق این معماری برنامه‌ها و داده‌ها به شکل ترتیبی پردازش می‌شوند.

1950
Kilby/Noice
جک کیلبی و رابرت نویس مدارهای مجتمع (آی‌سی‌ها) را اختراع کردند و میکروچیپ‌ها را بنا نهادند.

1966
Joseph Weizenbaum
این استاد دانشگاه اولین سیستم هوش مصنوعی را ساخت: ELIZAکه اولین برنامه پردازش زبان‌های طبیعی بود. او بعدتر منتقد آی‌تی شد.

1968
Gordon Moore
قانون مور: تعداد ترانزیستورهای روی آی‌سی‌ها تقریبا هر دو سال (یا 18 ماه) دو برابر می‌شود.

1974
Vint Cerf
وینت سرف در توسعه پروتکل اینترنتی TCP/IPنقش داشت.

1975
Bill Gates
بیل گیتس به همراه پال آلن مایکروسافت را تاسیس کرد. آفیس، ام‌اس-داس و ویندوز در ادامه به بازار آمدند.

1976
 Steve Jobs
استیو جابز و استیو وزنیاک شرکت اپل را در اتاق جابز در لس‌آلتوس کالیفرنیا بنا نهادند. مک، آیفون و آیپد از محصولات اپل بودند.

1989
Tim Berners-Lee
تیم برنرز-لی پدر وب جهان‌گستر بود و اینترنت به شکل امروزی مدیون اوست.

1991
Linus Torvalds
لینوس توروالدز سیستم عامل رایگان لینوکس را توسعه داد که بعدها پایه اندروید شد و در بسیاری از ابرکامپیوترها مورد استفاده قرار گرفت.

1993
Marc Andreesen
مارک اندریسن با مرورگر Mosaicانقلابی به پا کرد. او بعدتر مرورگر نت‌اسکیپ را ساخت.

1998
Brin/Page
سرگی برین و لری پیج گوگل را بنا نهادند؛ محبوب‌ترین موتور جستجوی دنیا را. گوگل سپس با اندروید موفقیت بسیاری کسب کرد.

منبع : رایانه خبر