موتور جستجو یا ماشین پاسخ

گوگل دیگر از حالت سنتی موتور جستجو خارج شده و خودش در برخی جستجوها به شما پاسخ می‌دهد تا نیازی به بازدید از سایت‌های دیگر نداشته باشید! این شاید برای کاربر خوب باشد اما برای دیگر وب‌سایت‌ها چطور؟

گوگل بازیگران فیلم‌های محبوب شما را می‌شناسد.گوگل بهترین جا برای خرید یک اسمارت‌فون را تشخیص می‌دهد. گوگل همه چیز را به خاطر دارد. به این ترتیب دیگر نیازی نیست به وب‌سایت‌های دیگر مراجعه کنید و در همان گوگل به جواب خود می‌رسید.

فناوری Knowledge Graphکه یک سال پیش عرضه شد به گوگل این امکان را می‌دهد که پاسخگوی پرسش‌های شما باشد. این پایه مدل تجاری جدیدی است. این موتور جستجو از آن هنگام تاکنون پاسخ‌ها را در پنجره‌ای در سمت راست صفحه نتایج در اختیار شما قرار می‌دهد.

اریک کوبیتز، کارشناس SEO (بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو) می‌گوید: «جستجو به شیوه سنتی دیگر اهمیتش را دارد از دست می‌دهد. این در زمان کاربر صرفه‌جویی بسیاری ایجاد می‌کند اما برای دارندگان وب‌سایت‌ها فاجعه‌ای بزرگ است».

(بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو) می‌گوید: «جستجو به شیوه سنتی دیگر اهمیتش را دارد از دست می‌دهد. این در زمان کاربر صرفه‌جویی بسیاری ایجاد می‌کند اما برای دارندگان وب‌سایت‌ها فاجعه‌ای بزرگ است».

با این سیستم افراد کمتر گوگل را ترک می‌کنند و در همان صفحه نتایج به آن‌چه می‌خواهند می‌رسند. به این دلیل است که گوگل ناگهان تبدیل به رقیبی جدی برای دیگر وب‌سایت‌ها شده است. برای مثال، حالا که گوگل اطلاعات مربوط به یک فیلم را در همان صفحه جستجوی خودش به نمایش درمی‌آورد بسیاری دیگر به سایت‌هایی مانند IMDBمراجعه نمی‌کنند

گوگل برای این کار پایگاه داده بسیار بزرگی را فراهم کرده است. آنها به گفته خودشان حدود 700 میلیون «شی» را ذخیره کرده‌اند. نه‌تنها حقایق و فکت‌ها، که رابطه بین آنها هم ذخیره شده است. گوگل می‌خواهد کاربرانش را درک کند. مثلا هنگامی که نام Les Miserables را جستجو می‌کنید، گوگل می‌داند که به دنبال فیلم بینوایان هستید یا کتابش!

به گفته گوگل حدود 3.5 میلیارد رابطه بین اشیای موجود در پایگاه داده آنها وجود دارد که مبتنی است بر جستجوهای کاربران مختلف. گوگل به این ترتیب هرگاه که کسی نام «بینوایان» را جستجو می‌کند کارگردان، بازیگران و خلاصه داستان فیلم را به شما اعلام می‌کند.

اگر کاربری نام یک فوتبالیست را جستجو کند گوگل برایش تاریخ تولد، تیم فعلی و تیم‌های پیشین، و حتی دستمزد تخمینی او را نشان می‌دهد. برای دیگر افراد و موضوعات هم همین طور.

گوگل اطلاعاتش را از منابع قابل دسترسی برای عموم استخراج می‌کند که در اغلب مواقع ویکی‌پدیا است. آنها در آمریکا از سایت Freebaseاستفاده می‌کنند. آنها همچنین با موسسه ملی سلامت آمریکا قراردادی امضا کرده‌اند تا اطلاعات دارویی را در اختیار کاربران قرار دهند.

هدف پشت این ماجراها این است که کاربر گوگل در داخل این سایت بماند. این برای شرکت بسیار مهم است چون آنها در حال حاضر رقابت سختی با شبکه‌های اجتماعی دارند؛ میزان وقتی که کاربران در این شبکه‌ها می‌گذرانند بیشتر از زمانی است که در گوگل و تمامی سایت‌های زیرمجموعه آن هستند.

گوگل به دنبال این است که اگر کاربری به دنبال محصولی بود تبلیغش را برایش به نمایش درآورد و تا جای ممکن او را به این تبلیغات جذب کند. انتظار می‌رود گوگل به‌زودی به جای تبلیغات متنی از آگهی‌های تصویری هم استفاده کند.وقتی کاربران زمان بیشتری را در صفحات گوگل بگذرانند احتمال این که روی یک لینک تبلیغاتی کلیک کنند بیشتر می‌شود؛ مثلا فرض کنید به دنبال اطلاعات یک فیلم هستید و همان‌جا آگهی فروش بلیت آن فیلم با تخفیف برایتان به نمایش درآید!

اما Knowledge Graph به شکلی زیرکانه در برنامه Google Now برای اندروید به کار گرفته شده. این برنامه رفتار کاربر را تحلیل می‌کند و پیش از آن که او اساسا بگوید به دنبال چه چیزی می‌گردد برایش پیشنهادهایی برای جستجو ارائه می‌دهد. این عملکرد در ظاهر جذاب است اما می‌تواند به‌سرعت آزاردهنده شود. مثلا فرض کنید کاربر برای مسافرت به شهری جدید می‌رود و این برنامه پشت سر هم به او هتلی را برای اقامت پیشنهاد می‌دهد!

با آمدن عینک گوگل به نام Google Glass هم Knowledge Graph می‌تواند دریابد که برای مثال به دنبال خرید لباس هستید و تبلیغات مربوط را به شما نشان دهد.

آیا وب غیرضروری می‌شود؟

برنامه Knowledge Glass شاید هنوز برای کاربران جذاب باشد؛ اما می‌تواند تبدیل به دردسری بزرگ شود. پایگاه‌های داده‌ای شریان حیاتی بسیاری از وب‌سایت‌ها هستند و بالاتر از همه هم ویکی‌پدیا. کاترین شونویل، سخنگوی رسانه‌های ویکی‌مدیای آلمان گفته است: «تعداد بازدیدکنندگان جهانی از وب‌سایت ما نه خیلی افت داشته و نه رشد چندانی یافته که این به دلیل Knowledge Graph گوگل است».

آمیت سینگال، رییس بخش جستجوی گوگل هم گفته است: «هر زمان که در گذشته جستجو را آسان می‌ساختیم ترافیک این سایت‌ها افزایش می‌یافت». او اعتقاد دارد که Knowledge Graphگوگل منجر به افزایش بازدید از وب‌سایت‌هاخواهد شد. اما کوبیتز نظر دیگری دارد: «زمانی گوگل بررسی‌های سایت Qypeاز رستوران‌ها را به نمایش می‌گذاشت اما اکنون بررسی‌های خودش را به کاربر نشان می‌دهد. این یعنی عملا حذف Qype». اما آمیت سینگال می‌گوید: «پس وب‌سایت‌ها باید چیزهای بیشتری به کاربران ارائه دهند. کسی نمی‌خواهد روی نتیجه یک جستجو کلیک کند و وارد یک وب‌سایت شود تا ببیند نتیجه 2+2 چند می‌شود!»

گوگل تاکنون که تنها دانش عمومی و فکت‌ها را ارائه کرده است. اما مشخص نیست اوضاع به همین منوال بماند. اگر گوگل بتواند ویکی‌پدیا را به‌خوبی بخواند و اطلاعاتش را به نمایش درآورد چرا این کار را با روزنامه‌ها، نقدهای فیلم‌ها و دیگر منابع موجود در اینترنت انجام ندهد؟ در این صورت دیگر افراد به این وب‌سایت‌ها سر نخواهند زد و از گوگل اطلاعاتشان را به دست خواهند آورد!

کوبیتز می‌گوید: «در این صورت اعتراض شدیدی به پا خواهد شد. گوگل همین حالا هم به دلیل Google News با مشکلات بزرگی روبرو است». کپی‌رایت می‌تواند استفاده از این ویژگی‌ها درKnowledge Graph را بسیار هزینه‌بر سازد. کوبیتز همچنین می‌گوید هرچند گوگل حقایق را به‌خوبی نشان می‌دهد اما نظرات افراد ماجرای دیگری دارند. نظرات افراد درباره محصولات متفاوت است و گوگل در به نمایش درآوردن آنها مشکل خواهد داشت.

منبع : رایانه خبر