پاور سرور چیست ؟

Power یا منبع تغذیه وظیفه تامین برق مورد نیاز مادر‌بورد و اجزای مختلف سرور را برعهده دارد، پاور، برق شهری را دریافت و آن را به ولتاژ قابل استفاده برای مادربورد و تمام اجزای تشکیل دهنده سرور تبدیل می‌کند. در دستگاه‌های شخصی مثل لپ تاپ یا PC از یک پاور استفاده می‌شود که در صورت معیوب شدن آن، امکان روشن شدن سیستم وجود ندارد، اما به دلیل ویژگی سرور که از آن به عنوان ۲۴*۷ یاد می‌کنند و سرور باید در ۷ روز هفته ۲۴ ساعت روشن و در حال سرویس دهی باشد، داشتن یک پاور برای سرور منطقی نیست.

پاور ها از لحاظ مدل و کارایی، متفاوت هستند. کاربران متناسب با سرور مورد نیاز خود می توانند پاور خود را سفارش دهند. ما نیز تلاش کردیم در این مقاله به نکات مهم و ضروری هنگام خرید پاور سرور اچ پی بپردازیم.

پاور سرور

انواع پاور سرور HP

پاور سرورهایی که با برند HP به بازار ارائه می شوند به صورت کلی دارای دو گروه HPE Flex Slot (پاور سرور اسلات انعطاف پذیر) و HPE Common Slot (پاور سرور اسلات مشترک) هستند. سرورهای HP نیز در نسل های مختلفی موجود هستند که هر کدام می توانند از پاور سرورهای متفاوتی استفاده کنند.

پاور سرور اچ پی HPE Common Slot :

این نوع پاور سرور با پشتیبانی از قابلیت Hot Plug می تواند امکان تعویض پاور سرور را بدون نیاز به خاموش کردن سرور فراهم کند. استفاده از قابلیت Hot Swap نیز موجب نصب آسان پاور سرور شده و برای این کار نیازی به ابزارهای مختلف ندارد. ارائه گزینه های ورودی/خروجی متعدد با راندمان بالا یکی از ویژگی های مهم پاور سرور HPE Common Slot به شمار می رود. این کار دست کاربران را برای انتخاب پاور سرور مناسب باز می گذارد.

این نوع پاور سرورها با اکثر سرورهای پرولیانت اچ پی سازگاری دارند و می توانند میزان اتلاف انرژی را به حداقل برسانند.

پاور سرور اچ پی HPE Flex Slot:

این نوع پاور سرور همان طور که از نام آن مشخص است، یک Power server انعطاف پذیر یا Flexible Slot بوده و می تواند قابلیت تعویض منبع تغذیه در زمان روشن بودن سرور و هم چنین نصب بدون ابزار را در اختیار کاربر قرار دهد.
عملکرد بالا و ارائه خروجی های متعدد برق امکان انتخاب Power server با اندازه مناسب را برای کاربران فراهم می کند. این نوع منابع تغذیه توان های ورودی و خروجی متفاوتی دارند و بسیار متنوع هستند.
قابلیت انعطاف پذیری در پاور سرور HPE Flex Slot می تواند میزان اتلاف انرژی را به صورت چشمگیری کاهش داده و هزینه های کلی برق را به حداقل برساند. بر اساس اعلام کمپانی HP این نوع از Power server توانسته است گواهینامه سطح پلاتنیوم با کارایی 94% و گواهینامه سطح تیتانیوم با راندمان 96% دریافت نماید.

پاور سرور

پاور ریداندنت (Redundant ) چیست؟ و چرا مهم است؟

پاور ریداندنت یک موضوع حیاتی در سرور هاست، چه شما یک کامپیوتر رومیزی شخصی را اداره می‌کنید . و چه یک دیتاسنتر اصلی، برق چیزی است که همه کامپیوترها باید داشته باشند. حتی یک قطعی برق بسیار کوتاه هر سیستمی را مختل خواهد کرد. و در برخی موارد حتی می‌تواند به تجهیزات آسیب برساند.
سرور با یک پاور روشن می‌شود و به خوبی کار می‌کند اما بهتر است برای جلوگیری از خارج شدن سرور از دسترس در صورت معیوب شدن پاور، سرور مجهز به ۲ پاور باشد. در این حالت یک پاور دائم در حال کار و تامین برق است ولی اگر این پاور معیوب شود پاور دوم بدون خاموش شدن سرور به سرعت جایگزین شده و اختلالی در کارکرد سیستم ایجاد نمی‌شود.

پاور سرور همانطور که گفته شد به دلیل حساسیت و اهمیتی که دارد با نوع معمولی متفاوت بوده و شرایط خاصی را برای نگهداری آن باید قرار داد و به خوبی عملکرد آن زیر نظر باشد تا سرور ما همواره به خوبی کار کند وو دچار قطعی در برق رسانی نشود. اما به دلایل مختلف ممکن است پاور سرور کارایی همیشگی خود را نداشته باشد که این امر منجر به بروز ضررهایی جبران ناپذیر خواهد شد.

در ادامه به مهم‌ترین دلایل خرابی پاور سرور اشاره خواهیم کرد:

• روشن شدن چراغ Service Required LED که در پنل جلو و پشت سرور قرار دارد.
• روشن شدن چراغ Fault LED که شامل سه چراغ سبز و قرمز و نارنجی است، اگر چراغ سبز روشن باشد یعنی ولتاژ ورودی به سرور نرمال است، چراغ چشمک زن نارنجی نشان دهنده ایراد در ولتاژ خروجی پاور است و اگر چراغ قرمز روشن شود نشان دهنده ایراد در ولتاژ ورودی پاور است.
• روشن نشدن سرور
• پاور روشن می‌شود اما بعد از چند دقیقه خاموش می‌شود.
• پاور در زمان روشن شدن ایجاد صدا می‌کند.
• وقتی دور فن سرور بالا نمی‌رود به معنی روشن نشدن کامل پاور است.

دایاسرور، تخصصی ترین مرکز فروش و پشتیبانی محصولات HPE و EMC

Untitled