چک لیست نرم افزاری اتاق سرور

با توجه به مقاله های قبلی ارائه شده در وبسایت شرکت، به بررسی اتاق سرور و چک لیست سخت افزاری اتاق سرور پرداختیم.
اتاق سرور محیطی است که بتوانیم با اطمینان خاطر و آرامش سرور ها، سوئیچ ها و … را در آن قرار دهیم بدون آنکه نگران از دست اطلاعات باشیم. زیرا یکی از مهمتریم وظایف اتاق سرور حفاظت از قطعات سخت افزاری و اطلاعات آرشیو شده چندین ساله شرکت ها و سازمان ها می باشد و همانطور که در مقالات قبلی گفته شد از دست رفتن این اطلاعات باعث خسارات جبران ناپذیری برای سازمان ها و شرکت ها می باشد.


چگونه باید یک چک لیست برای اتاق سرور تعریف کرد؟


بهترین نوع چک لیست اتاق سرور، چک لیستی است که از دو بخش سخت افزاری و نرم افزری تهیه شده باشد. در مقالات قبلی به بررسی چک لیست سخت افزاری پرداختیم و در این مقاله قصد داریم تا به بررسی چک لیست نرم افزاری بپردازیم.

چک لیست اتاق سرور ( نرم افزاری )
چک لیست نرم افزاری :


چک لیست نرم افزاری نیاز به تخصص در حوزه IT دارد، اما میتوانید با استفاده از چک لیست های آماده تا حدودی با عمل کردن به آن موجب امن تر شدن اتاق سرور خود شوید.


1. بررسی امنیت سیستم:


یکی از بررسی هایی که باید به صورت نرم افزاری انجام دهید بررسی امنیت اتاق سرور می باشد. از آنجایی که در مطالب فوق هم گفته شد اتاق سرور و سرور ها حاوی اطلاعات مهم و چندین ساله شرکت ها می باشد به همین دلیل حفظ و نگهداری آنها بسیار حائز اهمیت می باشد. ابزار های بسیار زیادی برای حفظ امنیت سیستم وجود دارد و پیشنهاد شده که این کار حدود 4 بار در سال انجام شود.


2.تغییر رمزهای عبور :


یکی دیگر از مواردی که باید در اتاق سرور به صورت نرم افزاری رعایت شود تغییر رمز عبور و تغییر دسترسی ها است. پیشنهاد میشود تا رمز های عبور را هرساله یا هر شش ماه یکبار عوض کنید و دسترسی ها را تغییر دهید. استفاده کردن از رمزهای عبور ساده به هیچ عنوان توصیه نمیشود.


3.به روز رسانی نرم افزار ها:


در بسیاری از مواقع مشکلات امنیتی پیش آمده در سرور ها به دلیل استفاده از برنامه های منسوخ شده و آپدیت نشده میباشد. بنابراین لازم است تا هر چند وقت یکبار به روز رسانی برنامه های سرور و برنامه های تحت وب صورت بگیرد. اگر به روز رسانی نرم افزار ها به صورت دوره ای انجام نشود ممکن است باعث بروز مشکلات جدی در اتاق سرور باشد.


4. بررسی عملکرد سیستم پشتیبان گیری:


حتما به این نکته توجه کنید تا قبل از ایجاد تغییرات در سیستم از پشتیبان گیری صحیح سیستم خود اطلاع داشته باشید. هرگز بدون آنکه مطمعا باشید تا سیستم پشتیبان گیری به درستی پشتیبان تهیه نکرده اقدام به ایجاد تغییرات در سیستم نکنید. زیرا این عمل موجب از دست رفتن اطلاعات مهمی می شود. یکی از گزینه های مهم در چک لیست نرم افزاری در اتاق سرور بررسی پشتیبان گیری می باشد.


5. بررسی خطاهای سخت افزاری :


برای جلوگیری از این مشکل حتما لاگ های بوجود آمده در سیستم را بررسی کنید و برای رفع آن اقدام کنید تا خیلی سریع از بوجود آمدن مشکلات سخت افزاری جلوگیری کند.


6.به روز رسانی سیستم عامل ها :


تفاوتی نمیکند که از چه نوع سیستم عاملی ( ویندوزی یا لینوکسی ) استفاده میکنید. سیستم عامل شما در اتاق سرور باید دارای به روز رسانی خودکار باشد .


7. به روز رسانی کنترل پنل :


اگر در سیستم خود از از کنترل پنل استفاده میکنید اطمینان حاصل کنید که همواره به روز رسانی ها صورت بگیرد. نکته قابل توجه این است که هم کنترل پنل و هم نرم افزارهایی که کنترل را به عهده دارند باید به روز رسانی شوند.


8. بررسی هشدار های مربوط به Raid :


هنگام استفاده از سرور ها حتما از Raid ها استفاده خواهید کرد. پس باید به صورت دوره ای خطا های raid را بررسی کنید. اگر به این خطاهای پیش آمده از Raid ها توجه نکنید، مطمعانا با مشکلات جبران ناپذیری مواجه خواهید شد.

خرید سرور، ذخیره ساز، تجهیزات و مشاوره در زمینه زیرساخت های سخت افزاری اتاق سرور :

شرکت دایاسرور از سال 1383، فعالیت خود را با عرضه سرورها و تجهیزات قدرتمند HP آغاز نمود و در حال حاظر دارای یکی از کاملترین مجموعه تجهیزات سرور و ذخیره ساز HP و EMC و متعلقات آن می باشد.
شما میتوانید در صورت نیاز به خرید سرور و ذخیره ساز ، مشاوره رایگان ، طراحی و نصب و راه اندازی محصولات اورجینال HPE و EMC ، همچنین مشاوره و تامین بهترین زیرساخت های سخت افزاری (…,Rack، Server Storage, Synergy, 3PAR, Switch ) برای اتاق سرور، با مشاوران ما در بخش فروش سرور (تلفن 88500466) متناسب با نیاز سازمان خود تماس حاصل فرمایید.