گوگل در کنفرانس Google I/O 2015 نسخه جدید اندروید با نام M را رونمایی کرد و شاهد انتشار نسخه توسعه دهندگان برای دستگاه های نکسوس خواهیم بود و اپل هم در کنفرانس WWDC اپل در روز 8 ژوئن iOS 9 را معرفی کرد و به دست توسعه دهندگان رساند که تا عرضه آیفون 6s یا آیفون 7 به صورت رسمی معرفی نخواهد شد.در نهایت اندرویدیها، زودتر از اپلی ها به نسخه جدید اندروید دست پیدا خواهند کرد.بعد از معرفی این دو سیستم عامل مطرح مقایسه ای تصویری برای شما دوستان در نظر گرفته ایم که دعوت میکنیم با ما همراه باشید.

رابط کاربری

رابط کاربری  Android M نسبت به اندروید لالی پاپ تغییر زیادی نداشته است و فقط App Drawer  شامل تغییر کلی شده و همان طراحی متریال قدیم را میتوانید در این سیستم عامل ببینید و دلیل نبود تغییرات در ظاهر، تغییر انقلابی لالی پاپ نسبت به کیت کت است که نباید انتظار بازطراحی UI  در اندروید M را داشت.

در iOS 9 هم همین قاعده پیروی شده و تغییرات ظاهری نسبت به ورژن قبلی دیده نمی شود جز تغییرات اندک در قسمت فونت با این حال برجسته ترین قابلیت iOS 9 افزوده شدن ویژگی Intelligence (هوشمندی) به آن است. یکی از کارهایی که این قابلیت انجام می دهد درک شرایط محیطی است ،که شما در آنجا حضور دارید که با در نظر گرفتن شرایط کارها را برایتان ساده تر میکند.

 دستیار هوشمند

دستیار صوتی گوگل یا Google now بسیار هوشمند تر شده است و در نسخه جدید اندروید می تواند بیش از 100 میلیون مکان مختلف ( از جمله مکان های ورزشی ، پمپ بنزین ها ، رستوران ها و … )  در دنیا را شناسایی کند و فاصله شما تا مکان مورد نظر رو اعلام کند.سيري نیز هوشمندتر شده است.

مثلاً مي‌توان از آن درخواست کرد که وقتي به مکانی خاص که مد نظر است رسیدید، يادآوري کند که فلان کار را انجام دهید و سيري با دانستن موقعيت مکاني شما و موقعیت مکانی مقصد و هوش مصنوعي خود، این کار را انجام مي‌دهد.