در پی اعمال تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، صادرات پردازنده به این کشور با مشکل مواجه شده و سه شرکت اینتل، AMD و TSMC با پیروی از این تحریم‌ها اعلام کرده‌اند که همکاری خود با شرکای روسی را به حالت تعلیق در می‌آورند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده دو شرکت اینتل و AMD به صورت شفاهی به شرکای روسی اطلاع داده‌اند از ممنوعیت عرضه پردازنده به روسیه پیروی می‌کنند و این ممنوعیت فناوری و صادرات قرار است از 3 مارس اجرایی شود.

تحریم تراشه علیه روسیه
تحریم تراشه می‌تواند ضربه سنگینی به روسیه بزند. این ممنوعیت در درازمدت موجب آسیب جدی به اقتصاد روسیه خواهد شد زیرا شرکت‌ها قادر به ارتقا، جایگزینی یا گسترش استفاده از سرورها برای محاسبات ابری و ذخیره داده‌ها نیستند. این تحریم‌ها استفاده از ابر رایانه ها را نیز شامل می‌شود.
به گزارش واشنگتن پست، دولت آمریکا اعلام کرده که می‌خواهد بیش از نصف واردات فناوری‌های پیشرفته روسیه را مختل کند. به دنبال این خبر، یک منبع آگاه و ناشناس مدعی شد که بزرگ‌ترین تراشه‌ساز دنیا، TSMC فروش تمام محصولات خود به روسیه و واسطه‌های روسیه را متوقف کرده است.
احتمالاً با اجرایی شدن این تحریم‌ها روسیه دست به دامن تراشه‌سازان چینی خواهد شد، به خصوص که هر دو کشور یک اتحاد استراتژیک نزدیک دارند. البته باید در نظر داشت که با وجود تامین تراشه توسط چین، قیمت چنین قطعاتی می تواند تا 30 درصد گران‌تر به دست مصرف‌کنندگان روسی برسد.